Najnowsza wiedza o wegańskim odżywianiu

Marzec 7, 2013 w Dieta i zdrowie

 


loma_linda

 Pod koniec lutego tego roku na Uniwersytecie Loma Linda odbył 6. Międzynarodowy Kongres Wegetariańskiego Odżywiania, podsumowujący najnowsze badania dotyczące diety wegetariańskiej i wegańskiej. Przedsięwzięcie organizowane jest co pięć lat i skupia wybitnych specjalistów zajmujących się żywieniem. Wnioski z konferencji, uważanej za najważniejszą dotyczącą tej tematyki na świecie, są później publikowane w prestiżowym czasopiśmie American Journal of Clinical Nutrition. Zapis konferencji prasowej, poświęconej w dużej części przedstawieniu badań dotyczących właściwości zdrowotnych oliwy i orzechów, możecie obejrzeć na tym filmie:

Jedną z prelegentek w tym roku była Virginia Messina, dietetyczka specjalizująca się w diecie wegańskiej, m.in. współautorka książki „Vegan form Life”. Zachęcamy do częstego odwiedzania strony internetowej Messiny, na której regularnie pojawiają się rzetelne informacje dotyczące weganizmu. Na stronach Empatii możecie przeczytać bardzo interesujący wywiad z Ginny, który przeprowadziliśmy kilka lat temu.

W jednym z wpisów na swojej stronie Messina podsumowuje wnioski kongresu, które wydają jej się ważne. Dzielimy się nimi z wami:

  • Potwierdza się konieczność suplementacji witaminy B12 w przypadku wegan, ale również często wegetarian
  • Diety wysokobiałkowe wydają się nie zwiększać ryzyka osteoporozy. Przeciwnie, biało wydaje się być czynnikiem ochronnym, a weganie, którzy jedzą więcej różnego rodzaju fasoli i gotowych produktów będących substytutami mięsa (w Polsce rzadziej dostępne, tzw. veggie meats) mogą mieć niższe ryzyko złamań kości. Weganie, którzy nie dostarczają odpowiedniej ilości wapnia w diecie ryzykują pogorszenie stanu kości. Jack Norris, inny dietetyk, z którym Empatia współpracuje, pisał niedawno na swoim blogu o zależności pomiędzy spożyciem białka i zdrowiem kości.
  • Zastąpienie produktów zwierzęcych w diecie (szczególnie tzw. czerwonego mięsa i produktów mięsnych w rodzaju kiełbasy, bekonu, szynki itd.) produktami roślinnymi obniża ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe. Nauka nie daje jednak podstaw do twierdzeń, że produkty nabiałowe stanowią szczególne zagrożenie dla zdrowia.
  • Produkty roślinne bogate w nierafinowane tłuszcze (np. orzechy) są korzystne dla zdrowia. Nowe badania potwierdzają, że dodatek oliwy z pierwszego tłoczenia ma pozytywny wpływ na serce, nie ma powodu uważać, że jest ona szkodliwa.

Messina pisze:

Jakkolwiek są wyraźne dowody potwierdzające walory zdrowotne diet opartych o produkty roślinne, tzn. diet zawierających głównie rośliny, trudno jest przekonywać do weganizmu bez odwołania się do kwestii etycznych.

Zachęcamy wobec tego do zajrzenia do działu poświęconego aspektom etycznym weganizmu na stronie empatia.pl, co nie znaczy, żeby omijać dział poświęcony aspektom zdrowotnym.